FERRADA "EL CASTELLOT"

L'ondada plana del Penedès arriba a Castellví de la Marca a la seva màxima sumptuositat. Damunt del penya-segat de gairebé 500 metres, l'antic Castellvell de la Marca, construït al segle XI i popularment conegut amb el nom de Castellot, defensava els límits occidentals de la comarca.
Aquesta curta via ferrada, fàcil i entretinguda ens apropa de manera original a les ruïnes d'aquesta antiga fortalesa medieval de vigilància, amb vistes al Alt Penedès, Baix Penedès i Garraf. Aquesta via fou equipa a l'any 1997, per Félix Massachs i Joan Solis. L'accés aquesta ferrada esta prohibit de l'1 de gener al 30 de juny, en tractar-se d'una zona on nien les aus.

Des de Vilafranca del Penedès prenem la N-340 cap a Cal Rubió i la Múnia. A la sortida del poble ens desviem a la dreta, indicador al Mas de la Pansa, tot seguit arribarem a Castellví de la Marca. Aquí tindrem que creuar la riera de Marmellar, fins arribar a l'Ermita de Sant Sadurní.

Ermita de Sant Sadurní.

De sortida seguim per un sender ampla, tot passant pel costat d'unes parets inclinades.

De pujada trobem unes tarteres que quasi creuen el camí, i que s'han originat del rocam caigut dels espadats. Tenim que prendre la segona tartera (alguna fita). Per una pujada feixuga i relliscosa, anirem a trobar un corriol que torna a entrar dins del bosc.

Ben aviat trobem un pas equipat amb cadenes, anomenat Pas del Clau.

Sortint d'aquest pas continuem per la dreta, en direcció a la part baixa dels espadats.

La via ferrada, s'inicia en un ressalt vertical equipat amb grapes i petites clavilles, en algun moment tindre que anar a la recerca de les nombroses presses que ens ofereix la paret.

Sense gaire compromís, arribarem a una canaleta equipada amb una corda, on caldrà grimpar fent oposició.

A la sortida de la canal passarem per sota d'uns blocs de roca, és el punt final de la ferrada. En total i sense gaires presses, podem fer el recorregut en uns vint minuts.

Sortida de la ferrada.

Per arribar a les ruïnes del Castellot continuarem per la cresta, passant a tocar les instal·lacions de ràpel de les nombroses vies d'escalada de la zona. Baixar fent rapel és una opció per allargar una mica el recorregut, per aixo tindrem que portar una corda de 50 metres.

Ruïnes del Castellot, al fons l'ermita de Sant Sadurní.

El Castellot.

La tornada la farem des del Castellot, tot seguint les marques d'un PR, que ens retornaran tot fent una volta circular (1 hora 30 minuts) a l'ermita de Sant Sadurní.