SANT JERONI (1.236 MTS.) AMB BTT

Montserrat és una muntanya que forma part de la Serralada Prelitoral Catalana, la qual sorprèn per la brusquedat del seu relleu, amb parets rocoses quasi verticals. La força d’aquest relleu és ben expressada pel fet que en una distància de només 3 quilòmetres hi ha un desnivell de 1.100 metres. Val a dir que el recorregut que tot seguit detallarem no és el més adient per fer-hi una excursió amb bicicleta; els camins més amples i pedalables els trobarem als llocs de més pujada. Alguns trams d’esglaons ens faran baixar de la bicicleta, per seguir per corriols trialers fins a l’ermita de Sant Jeroni. La baixada es pot anar fent sobre la bicicleta, fins i tot si som atrevits podem provar de baixar alguns trams d’esglaons, amb el risc de rompre alguna roda. L’itinerari és d’anada i de tornada pel mateix camí, ja que el relleu montserratí no permet fer un itinerari circular. El recorregut el farem sortint de Castellbell i el Vilar fins a Monistrol de Montserrat; a partir d’aquí haurem de fer els 9 quilòmetres de carretera que separen aquest últim poble del monestir de Montserrat. Excursió de 46 quilòmetres, amb un desnivell acumulat de 1.176 metres. El tant per cent sobre la bicicleta és del 90 % a la pujada, i una mica més elevat en fer la baixada. El temps aproximat és de 4 hores i 30 minuts, sense comptar parades.

Extret del llibre Bages-Sud (Excursions amb Btt al voltant de Castellbell i el Vilar. Any 2002, de J.A Pallàs Puig)

Nota: L'excursió que es presenta aquí apareixia el mes de gener de l’any 1997 a la revista El Brogit com l’itinerari número 11 d’un grup d’excursions amb BTT. El títol inicial del recorregut era Montserrat-Sant Jeroni pel Cremallera. Avui dia, per raons la nova línia del Cremallera de Montserrat, que afecten el traçat del camí, hem hagut de modificar el recorregut des de l’últim pas a nivell del Cremallera fins al monestir de Montserrat. Sense gaires opcions assequibles amb bicicleta, per accedir a la basílica ens veiem obligats a fer servir el traçat de la carretera BP-1121 fins al mateix monestir. A partir d’aquí el recorregut és el mateix que es va descriure aleshores.

A partir del Pas a Nivell, el traçat inicial del recorregut remuntava durant uns 4 quilòmetres l’antic camí del Cremallera, amb un desnivell molt alt, fins a arribar al túnel dels Apòstols i, seguidament, al monestir

Monestir de Montserrat. Diada de la Montserratina (Aplec de bicicletes)

Passem l’estació del funicular de Sant Joan i la instal·lació del càmping. Deixem a l’esquerra el camí que baixa a la Creu de Sant Miquel (vista immillorable del monestir), poc després trobem l’ermita de Sant Miquel. Es segueix per pista ampla, una mica més planera, fins a arribar al pla de Sant Miquel o dels Soldats. Cruïlla de camins, amb un rètol indicador. Deixem el camí més planer a l’esquerra, que baixa a Collbató pel Camí Vell o de les Bateries). Continuarem pel camí de la dreta, per uns pujadors drets molt difícils de fer sobre la BTT

Després d’aquestes fortes pujades arribarem al carener de la serra Llarga. Una breu baixada ens acosta al pla de les Taràntules, on es troba l’estació superior del funicular de Sant Joan. Anirem amb compte en aquests primers trams, ja que són molt freqüentats per la gent que fa l’excursió a peu. Trobarem uns primers trams d’esglaons, que amb una mica d’habilitat es poden anar pujant. Un últim tram ens acosta a la petita ermita de Sant Jeroni, substituta d’una ermita més antiga

Podem pujar per la dreta fins a la Miranda del Moro, on estava ubicada l'estació superior de l'aeri de Sant Jeroni, avui dia desaparegut. Aquest rètol avui dia resta estimbat dins de la canal de Sant Jeroni

Des de l’ermita de Sant Jeroni, podem pujar al punt més elevat de Montserrat, el cim de Sant Jeroni. Aquest últim tram s’ha de fer a peu, per unes escales bastant dretes i amb una vista molt aèria