BASTIMENTS. (2.881 metres).

Al cim del Bastiments i he fet cap en una sola ocasió, ara ja farà deu anys, però guardo un bon record d'aquesta senzilla ascensió, dons la vaig pogué fer, amb el meu fill de nou anys, en una de les primeres sortides que va fer a la muntanya; després de fer nit en un càmping de Vilallonga de Ter, varem pujar al Bastiments en un dia de boira i molt fred, tot i així, varem gaudir d'un parell de dies que tant ell com jo, guardem al racó dels bons moments.

Detall de la ruta

El primer refugi a Ulldeter situat a la part alta de circ, a 2.393 m, es va obrir el 25 de juliol de 1909 essent el que es considera el primer refugi de muntanya de Catalunya i de l'Espanya. Construït amb estil noucentista, va estar obert fins la Guerra Civil quan va quedar tancat i després abandonat fins que va ser parcialment dinamitat pels franquistes per tal que no s'hi aixopluguessin els maquis

Amb el temps va quedar enrunat, i actualment només queden dempeus algunes restes amb una placa commemorativa

El 29 de juny de 1959 es va obrir el nou refugi, situat a 2.221 m, a la part baixa del circ i més a prop de la carretera d'accés a l'estació d'esquí. El Refugi d'Ulldeter és un refugi de muntanya del Centre Excursionista de Catalunya, situat a l'extrem sud del Racó Gran de Morens, sota el circ d'Ulldeter, al costat del massís del Gra de Fajol, i dins el terme municipal de Setcases, al Ripollès. Molt a prop hi ha l'estació d'esquí de Vallter 2000

Coll de la Marrana a 2.510 metres. A la nostra esquerra hi tenim el Gra de Fajol i davant nostre el "gegant", Bastiments

Un cop al Coll de la Marrana, deixarem el camí del GR-11 per girar cap a la dreta i pujar suaument per l´ample llom de la carena

Encara que per pujar al cim tota el vessant és factible, el camí fresat puja molt dret pel cantó esquerre del cim

El terreny és molt pedregós i sense vegetació arbustiva

Sense pèrdua arribarem dalt de la carena molt a prop del cim principal, on hi trobem un vèrtex geodèsic

El pic és allargassat i molt pedregós. Està format per dues puntes quasi de la mateixa alçada. La vista és molt àmplia, sobretot pel cantó de França