SALT DEL FORAT COLOMER.

Descripció de la ruta; excursió curta de tan sols 6 quilòmetres, d'anada i tornada pel mateix camí, amb un desnivell prou considerable de 384 metres, que el trobarem en els últims tres quilòmetres de tornada. El punt de més interès del recorregut es troba a mig recorregut, en el congost per on travessa el riu Odèn, anomenat Forat Colomer. Al final de l'excursió podrem visitar les ruïnes de Castell d'Odèn, i la Parròquia de Santa Cecília.

Punt de sortida; des de la carretera L-401, després de passar el km. 27 trobarem un trencall a l'esquerra, que en un quilòmetre ens aproparà sota el Castell d'Odèn i l'església de Santa Cecília. Aquí trobem una àmplia esplanada amb rètols informatius, bon lloc per deixar el cotxe.

Creu de cal Roselló.
Baixant cap el Forat Colomer.
===============
El Forat Colomer. Riu Odèn.
El riu d'Odèn, és un riu afluent per la dreta de la riera de Canalda. Inicia el seu curs a 2.311 metres d'altitud, a la Coma de la Comtessa, entre el vessant sud del Pedró dels Quatre Batlles, i el vessant nord-oriental del Vulturó. Passa pel costat de les primeres cases del poble disseminat del Montnou, i després travessa la carretera de Coll de Jou a Cambrils. Tot seguit entra en el congost del Forat Colomer,  deixant a la dreta les restes del castell d'Odèn, i a l'esquerra la font del Vermell. Desguassa a la riera de Canalda, aigües amunt del pont d'Orrit.
Uns metres abans d'arribar al salt, trobarem un passamà fermat a la paret, que ens ajudarà a passar un pas estret. Ens podem trobar que si el nivell de l'aigua és alt, no podrem arribar fins al salt. Sí el nivell és normal és recomanable fer aquests metres descalços, per no mullar-nos les sabates.
El Salt del Forat Colomer, és el congost per on travessa el riu d'Odèn. Un seguit de petits salts d'aigua embelleixen el lloc. Uns metres abans d'arribar al salt, trobem les restes de l'antic molí de Riulacó.
===============
L'actual església de Santa Cecília d'Odèn, és un edifici del segle XVIII construït sobre el mur de migdia de l'antiga església romànica de la qual es va aprofitar, a més del mur, moltes de les seves pedres.
Les restes de l'antiga església, que encara es poden observar al costat de la nova, fan suposar que es tractava d'un edifici d'una sola nau rectangular, i coberta amb volta apuntada. La primera notícia referent a aquesta església, es troba a la relació de parròquies del final del segle X, o del començament del segle XI, continguda en l'apòcrifa acta de consagració de la Seu d'Urgell.

El castell d'Odèn, és un castell termenat del municipi d'Odèn al Solsonès, que es troba al cim de la Coma del Boix, en un emplaçament privilegiat, on hi ha una vista esplèndida. A llevant del cementiri de l'església de Santa Cecília, surt un camí ben evident que puja al castell. Aquest edifici està documentat des del segle XI, tot i que la resta és posterior.
===============
El castell, tènia església pròpia adossada a la banda sud de la façana principal, la qual encara conserva la coberta. Aquesta capella està sota l'advocació de Sant Jaume.