FERRADA BENITANDÚS (CASTELLÓ DE LA PLANA).

Descripció de la via ferrada; recorregut de nivell baix (K1) i de recorregut molt curt, situada dins del parc natural de la serra d'Espadà.
Aproximació amb cotxe; ens haurem de desplaçar fins a la localitat castellonenca d'Onda. Després de creuar el poble cercarem la carretera CV-223. Passarem els poblets d'Artesa i Tales, tot resseguint el traçat del riu Veo. Passat l'Embassament de Benitandús o d'Onda arribarem a Benitandús, un agregat de 18 habitants dins del terme municipal de l'Alcúdia de Veo. Després de travessar el riu podrem aparcar davant de l'església, on veurem rètols informatius de la zona i de la via ferrada.

Des de l'aparcament haurem de seguir vora el riu Veo en sentit descendent, i en direcció a l'embassament. Anirem resseguint durant menys d'un quart d'hora l'estret i planer corriol, fins arribar a l'inici de la ferrada. L'itinerari és molt curt solament compensat per un entorn magnífic, aigua, vegetació i molta tranquil·litat.

Embassament de Benitandús o d'Onda.
Vistes del riu Veo i els Organos de Benitandús.
------------
Organos de Benitandús.
-----------
La part més vertical de la via la trobem en els primers quinze metres. Algun pas és més entretingut, i haurem de buscar preses naturals per continuar la progressió. Després d'aquest tram fem uns metres caminant, i pugem un últim mur rocós d'uns deu metres que ens condueix al final de la via. Abans d'arribar al final podrem veure a la dreta una instal·lació de ràpel, que es pot fer servir d'opció per fer el retorn. És un ràpel d'uns 30 metres que ens retornarà al camí.
----------
La segona opció, és continuar des del final de la via per un corriol descendent que ressegueix una cresta boscosa fins a tocar l'embassament, en total menys de deu minuts de baixada.
Per compensar la poca duració de l'activitat es pot combinar la jornada amb la ferrada de l'Estret d'Ayódar (K3), situada a uns 20 minuts de Benitandús. La zona també és ideal per fer senderisme, des del mateix Benitandús es pot fer una circular i pujar fins als Organos de Benitandús, visibles des de la mateixa ferrada.