CANAL DE L'ARTIGA ALTA (MONTSERRAT)

Una artiga és un tros de terra que havia estat cobert de bosc, garriga etc.. llavors, per tal de preparar aquesta terra perquè sigui apta per conrear-la, la vegetació ha estat eliminada.
La canal de l'Artiga Alta esta situada a l'esquerra del serrat de les Artigues, a la dreta del qual hi ha l'altre Artiga, la Baixa, avui dia més coneguda per la canal del Dames, ja que en el seu interior hi ha instal·lada dita via ferrada.
La canal de l’Artiga Alta té una bona continuació, amb la ferrada de les Dames. En cas de fer la ferrada de pujada podem enllaçar amb pocs minuts amb aquesta canal, per on podrem rapelar sense complicacions, o també podrem fer-ho al reves, ja que la ferrada també esta equipada per rapelar.

L'aproximació a la canal es fa per un torrent ampla, fins arribar als peus del serrat de les Artigues, el torrent es divideix en les dues canals que forment l'Artiga Alta i la Baixa; ben aviat trobarem un primer pas de flanqueig, equipat amb una cadena

A continuació el traçat segueix vora la paret per una zona de vegetació molt embolicada, amb passos de cadenes i algun cable

La canal s'engorja, ara tindrem que superar un pas estret d'uns vuit metres, equipat amb cordes

Arribant a un replà trobem un altre canaló, aquest es el pas equipat més llarg de la via, amb uns 40 metres de cordes i cadenes

Aquest tram es bastant relliscós, doncs l'aigua a polit totalment la roca

L'últim pas és el més vertical de la canal, amb uns 15 metres de llargada. Tots els passos estant equipats per pogué rapelar

En el nostre cas, després de puja per l'Artiga Alta varem rapelar la ferrada de les Dames