CASTELL DE MILANY (1.533 MTS) AMB BTT

Aquesta excursió ens portarà fins la subcomarca del Vidranés, dins la comarca d’Osona, fent una petita incursió en terres del Ripollès. Ens arribarem amb cotxe fins el poblet de Sta. Maria de Besora. Des d’aquí ja sobre la bicicleta pujarem al punt mes alt de la serra de Milany, poc coneguda, tot i que els seus cims són més alts que la muntanya veïna del Puigsacalm, que té més renom per la seva majestuositat vista des de la Garrotxa. La part forta del recorregut és la pujada al cim de Milany, després una llarga baixada ens acosta al poble de Vidrà. L’excursió passa per masies importants la major part d’elles habitades i dedicades a la ramaderia. El recorregut de 38,7 quilòmetres, té un desnivell prou alt de 1506 metres, si tenim en comte que la distancia de l’excursió no és del tot massa llarga. Es pot fer el trajecte amb un temps aproximat d'unes 4 hores, i amb un 99 % sobre la BTT, solament ens caldrà pujar a peu, els esglaons del Castell de Milany.

Un al·licient prou interessant, és la vegetació que podrem observar al nostre pas. Diuen que el Vidranès es pot considerar el reialme dels arbres de fulla caduca, com son els faig, roures, freixes, aurons, til·lers, bedolls, etc

La Masia del Barretó, amb l'ermita de Sant Jaume del Barretó, (o de Montbac o Bonbac) on les noticies mes antigues es remunten al segle XIV, fou profanada durant la Guerra Civil i restaurada a l'any 1975 i retornada al culte

La serra de Milany és el tercer cim en altitud dins del Vidranès, solament superat pel Puig Obiol (1552), a la nostra dreta, dins de la mateixa serra del Milany, i el cim de Sta. Magdalena de Cambrils (1547), en la serra del mateix nom, situada mes cap a llevant

En el cim de Milany, i trobem les ruïnes del que havia estat la fortalesa roquera situada a major altitud de l'interior de Catalunya. Les ruïnes del castell estan situades dalt d'un penyal rocós i arrodonit i nomes accessible per la part de llevant mitjançant una tortuosa graonada. L'indret de Milany, ja ve citat en l'acta de consagració de l'església de Sant Hilari de Vidrà, datada l'any 960

Des de la serra de Milany, desférem el recorregut en sentit invers fins el coll de Torn. Ara deixarem a la dreta la pista que hem fet servi de pujada, per continuar per l'esquerra més planerament tot i passant el coll de L'Home Mort

Una amplia corba arriba a un petit coll, on podem observar el monumental faig de coll Cristòfol

En una amplia esplanada i trobem la masia de Palou Xic

Planerament passarem vora les masies de La Plana i després L'Aixer, totes dues abandonades