CAMÍ DE LA COSTA DE TARRAGONA.

Descripció de la ruta; passejada pel litoral tarragoní resseguint un petit tram del Camí de Ronda, des del Port de Tarragona, fins al Morrot de la Savinosa. Durant el recorregut cercarem diverses platges, i llocs d'interès varis. El recorregut d'uns 12 quilometres, és d'anada i tornada pel mateix traçat, tot i que es pot allarga i fer la tornada amb tren o bus. Aconsellable fer la ruta durant la primavera o la tardor, on les platges estan més solitaries.
Aproximació amb cotxe; des de la Catalunya Central fins a Tarragona (Port). La major part del trajecte per autovia. En total tenim uns 115 quilòmetres de recorregut, i quasi 1 hora i mitja de temps.
Per iniciar la caminada ens situem al barri marítim del Serrallo, a tocar el Port de Tarragona. El Serrallo té el seu origen a la fi del segle XVIII, quan la Junta d'Obres del Port va projectar la seva construcció. Els seus carrers estrets i els seus senzills edificis, la majoria d'ells del segle XIX li atorguen el caràcter de típic enclavament mariner.
Tot seguint vora mar passem per davant del Port Esportiu, i entrem a la Platja del Miracle. Per un pas subterrani podem creuar la via del tren, per anar a visitar l'Amfiteatre de Tarragona, una edificació romana de l'antiga Tàrraco que actualment es conserva relativament restaurada. L'amfiteatre fou construït al sud-est de la ciutat de Tàrraco, fora del recinte emmurallat al sud de la via Augusta, al costat del mar i prop de la porta d'accés a la ciutat. Edificat en l'època de la dinastia Flàvia (segona meitat del segle I dC), es va reformar l'any 221, durant el govern de l'emperador Heliogàbal.
Aquesta visita la podem fer tan d'anada com de tornada.
Platja del Miracle.
Amfiteatre de Tarragona.
Al final de la platja ens dirigim a la Punta del Miracle on trobem el Fortí de la Reina. Aquest lloc és una construcció militar del segle XVIII bastida en ocasió de la guerra de Successió, situada de manera estratègica per tal de controlar la línia de costa. A la tornada podem fer una variant i passar uns metres per sobre d'aquest lloc, on i trobem el Fortí de Sant Jordi.
 Baixem uns metres fins a la Platja dels Cossis, i passem per la Punta Grossa. Caminant sempre vora mar arribem a l'extensa Platja de l'Arrabassada, de sorra fina i un mar tranquil d'aigua cristal·lina. Sortint d'aquesta zona trobem el que queda de l'antic Preventori de la Savinosa, situat dins una petita península entre les platges de l'Arrabassada i de la Savinosa. Actualment crec que està en obres.
Es va construir durant la dictadura de Primo de Rivera, i posteriorment va ser inaugurat durant la Segona República. Durant la Guerra Civil Espanyola en un inici el preventori va acollir nens i nenes refugiats procedents de les zones perifèriques de Madrid, això durà des de l'octubre del 1936 fins aproximadament l'agost del 1937. Poc després es va convertir en hospital militar de l'exèrcit republicà. Quan la guerra finalitza la Savinosa deixa de funcionar com hospital de sang, i es reforma per tal de poder desenvolupar la funció de prevenir la tuberculosi en nens, amb aquesta nova orientació es va inaugurar oficialment el 30 de juliol de 1945.Els relats que expliquen les persones que en el seu dia varen estar en aquest preventori, són experiències molt dramàtiques.  L'any 1966 les seves portes van ser tancades.
-----------
----------
Passat aquest lloc arribem a la Platja de la Savinosa, i la punta del mateix nom. Un tram de bosc baix, ens apropa a la petita Platja dels Capellans. Pugem uns metres fins a la zona boscosa dels Morrots, on trobem taules i bancs per poder descansar, i si és el cas per esmorzar, amb bones vistes al mar. Des d'aquí ens podem arribar en pocs minuts a l'inici de la Platja Llarga. Nosaltres vàrem recompondre el camí de tornada fent petites variants, passant pel Fortí de Sant Jordi i l'Amfiteatre Romà.