CASTELLCIR-CASTELL DE LA POPA

Des en el poble de Castellcir (Oficina d'Informació) prenem el Camí Vell de Sant Andreu, (rètols, els únics en tot el recorregut) per una pista que baixa dreta cap a llevant. Després d'haver creuat el Torrent d'Esplugues, s'arriba a una cruïlla. Per anar al castell de la Popa, prendrem el camí que surt a l'esquerra. Passem una tanca i travessem les propietats de ca l'Antoja, amb la casa a la dreta i un enrunat cobert a l'esquerra. En una nova cruïlla continuàrem pel camí de gregal, que és el més directe. A la poca estona podrem observar les runes de la Torrassa dels Moros, a la nostra esquerra. Poc després, en una esplanada amb lloses de pedra, un corriol poc visible s'enfila cap a gregal fins el Castell de la Popa.

Recorregut d'uns 10 quilometres, amb 350 metres de desnivell, que tot passejant podrem fer amb unes 3 hores de temps.

El castell de Castellcir, es troba estratègicament situat sobre una gran penya balmada a 840 m d’alçada.

La seva forma sembla la part posterior d’un vaixell. És per això que popularment és conegut com “Castell de la Popa".

Aquest nucli central, fou ampliat amb construccions successives que formaren un gran casal allargassat, i serviren de mas fins als anys quaranta del segle passat. Hi ha fotos de l’any 1920, on encara es veia en bon estat.

La Popa de Castellcir, data del s. X i no està en massa bon estat degut a l’espoliació continuada que va patir a començaments del segle XX.

Dalt del castell i en un extrem de la penya hi queden també les restes, actualment molt malmeses, de l’ermita romànica de Sant Martí de la Roca, documentada des del 1217 i ampliada i modificada en època gótica, probablement l’any 1531.