LA MOLA DE COLLDEJOU (922 metres).

Posem aquesta imatge d'un altre dia per veure una panoràmica del poble i de la Mola, cosa que va ser impossible el dia de la sortida, per l'espessa boira que hi havia a la zona.

Descripció de la ruta; La Mola, o Mola de Colldejou (922 metres) és un dels cims més emblemàtics del Baix Camp, situada a la Serra de Llaberia forma part de la Serralada Prelitoral Catalana. Aquesta gran massa de roca calcària, es troba dins del terme municipipal de Colldejou. El cim, està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.
Per arribar al cim hem triat una ruta circular, fàcil en l'ascensió i una mica més complicada per un terreny més inestable en el descens, tot i que la zona ofereix senders més aventurers per assolir el mateix objectiu.

Ara farà un any circulant amb el cotxe pels voltants de Falset, aquest impressionant bony rocós ja ens va cridar l'atenció, i no vàrem tenir cap dubte en posar-lo en el llistat de sortides pendents. Veien les fotografies de la sortida, ja es veu que no vàrem triar el dia més adequat, la realitat és que encara estem buscant la Mola de Colldejou. Els habitants del poble li diuen "la peluda", una boira espessa que en algunes èpoques de l'any apareix per aquesta zona, i a la vegada fa desaparèixer el sol, el paisatge i fins i tot el camí. Per sort nostra, els estris tecnològics que avui dia disposem ens varen aclarir una mica el recorregut.

Aproximació amb cotxe; des de Manresa prendrem la C-55 fins Martorell, on enllaçarem amb l'autopista AP-7 (tocarà pagar més de 8 euros, si fem servir un tram de l'A-7, perdrem una mica de temps, però solament pagarem una mica més de 5 euros). Deixem l'autopista a l'altura de Mont-roig i seguim per la T-323 fins aquest poble, a partir d'aquí continuem per la T-322 fins Colldejou. En total i tenim 145 quilòmetres, i quasi 2 hores de cotxe.

Colldejou, amb La Mola tapada per la boira.

Iniciarem el recorregut des del poble de Colldejou un municipi de la comarca del Baix Camp, al peu de la Serra de Llaberia, i de la Mola de Colldejou. A la sortida del poble, hi ha un aparcament amb alguns rètols informatius de la zona.

De sortida passarem pel costat de l'església parroquial de Sant Llorenç, fins trobar el carrer del Forn, que ens portarà a la sortida del poble.

A partir d'aquí seguim pel Camí de Falset a Colldejou (GR-7), pista ampla apte per cotxes.

Aquest camí ens portarà fins al coll del Guix, entre boscos de pins, amb algun pujador força dret, deixant algunes cruïlles amb els seus corresponents rètols indicatius.
Fins al coll del Guix, haurem fet uns 3,5 km i ens situarem als 625 metres d'altitud.

La collada és un punt estratègic de camins, ja que des d'aquí podem elegir entre la Mola de Colldejou, o la Miranda de la Llaberia, els dos punts més emblemàtics de la serralada. La pista principal continua pel GR-7 fins al poble de Marçà, a tocar Falset. Nosaltres des del coll girarem a la dreta, per cercar un sender senyalat amb marques de color blau (GR-7.3). Poc després de mig quilòmetre de pujada, deixem un trencall a l'esquerra que també arriba al cim de La Mola, tot passant pel Portell de Processons.

El recorregut que nosaltres hem triat puja més directa al cim, passant per la Canal del Móra, i el Portell del Móra. Aquest tram entre la canal i el dit portell, són el punt més costerut del recorregut. A la sortida del portell ja ens situem per sobre dels 800 metres d'altitud, i el camí s'aplana per terreny herbat. A partir d’aquí la vegetació arbòria ja és molt escadussera.

Passem la Bassa de la Mola i arribem al cim de la Mola de Colldejou, on trobarem les restes cada vegada més enderrocades de l'anomenat Castell de la Mola.

Construcció de secció circular d'una sola planta. És bastit d'obra seca i possiblement hauria estat cobert amb una falsa cúpula. La bibliografia el situa cronològicament a mitjan segle XIX, però tenint en compte la seva factura d'obra popular, molt comuna a la zona, es fa força difícil la seva datació. La torre de pedra es va construir durant la tercera guerra carlina, i era utilitzada per a la telegrafia òptica.

Normalment quan s'arriba al cim, un es queda bocabadat de les panoràmiques que el punt elevat ens ofereix, nosaltres avui no podem oferir cap visió de la zona, doncs l'espessa boira, fins i tot ens ha complicat la recerca del camí de tornada.

Aquesta part del cim és més accidentada que el camí de pujada, en alguns punts voltada de penyals força verticals, hem donat un parell de voltes fins que hem trobat el Portell de la Cova, un pas estret entre roques per on passa el camí de tornada.

A la sortida del portell, enfilem de baixada per la canal del Batllet. A partir d'aquí haurem de posar una mica d'atenció als nostres passos, el descens es força dret i molt rocallós. Deixem a la dreta un sender que porta a la Cova de la Mola, tot i estar a prop nosaltres desistim arribar-hi per la inestabilitat del temps. Per sota el dia es va aclarint i ja veiem el poble de la Torre de Fontaubella, i per sobre la Serra de l'Argentera i el Parc Eòlic del Trucafort.

En algun punt el camí es força dret i descarnat per dins de bosc, amb algun tram acanalat on haurem d'anar amb compte. El fort descens minva, en el moment que trobem una pista ampla que seguim per la dreta.

Seguim el camí ample fins a una cruïlla de camins, en el lloc anomenat coll de Freginals. Deixem la pista i baixem per l'esquerra per sender, fins a trobar el Camí que de Colldejou a Fontaubella. Planerament anem a trobar el coll de la Xuta, des d'aquí ja veiem per sota el poble de Colldejou. Uns metres de baixada i entrem per la part alta del poble, ara només ens caldrà anar a retrobar el lloc on hem deixat el cotxe.