ESPOLON GUERRERO (170 metres, IV+).

L'Espolon Guerrero és una via d'escalada ideal per l'iniciació que es troba en el terme del poble de la Juncosa de Montmell en la comarca del Baix Penedès. Va ser obert i equipat pels germans Guerrero.
Es tracta d'una successió de ressalts, no gaire continuada i no gaire obligada, equipada amb parabolts. Mai agafa una altura excessiva, i es pot abandonar en qualsevol punt.

Accés: El més ràpid és agafar l'autopista AP-2 i abandonar-la en la sortida nº 12 de La Bisbal del Penedès-Llorenç del Penedès-Santa Oliva-L?Albornar. En la primera rotonda seguir la carretera T-240 en direcció La Bisbal del Penedès. A continuació trobarem una altra rotonda on haurem de seguir la carretera TV-2401, que ja ens condueix a Juncosa de Montmell.
Seguint la carretera trobarem un desviament cap a la dreta. Es tracta d'una pista en bones condicions en direcció al Vall de Sant Marc i retolat com Àrea recreativa forestal de Montmell. En arribar a aquesta àrea (amb aparcament, bar, barbacoes) es pot deixar el cotxe aquí.

Aproximació: Des de l'aparcament comença un camí paral·lel a la pista per la qual hem vingut que va des de l'església Nova fins a l'església Vella del Montmell. Després el camí, es dirigeix cap as Castell de Montmell. El peu de via està en la mateixa pista, just abans d'una barrera verda, marcat amb un parabolt groc.

L1.(IV, 25 mts): Un tram vertical d'IV seguit d'una curta caminada i una fissura tombada, també d'IV, protegida amb 3 parabolts. A dalt es pot muntar R en un bloc, des d'on veiem el peu de via.

L2.(IV, 30 mts): Després es camina fins al peu d'un ressalti bastant dret amb molt bon canto. Es pot fer R després, en una alzina.

L3.(II, 50 mts): De l'alzina per a dalt hi ha un tram fàcil, I/II, fins a una espècie de creu metàl·lica, damunt mateix de l'ermita Vella, on també es pot fer una bona reunió.

L4.(II, 40 mts): Un altre tram fàcil, amb algun pas opcional d'II/III fins al peu de l'últim mur.

L5.(IV+, 25 mts): Aquí està el pas d'IV+, tot i que es pot evitar caminant per l'esquerra. És un mur de 4 metres vertical, amb dos parabolts. Després, un tram de caminar, un pas d'III i reunió en un pi, on ja donem per acabada la via.

Final de la via. D'aquí al Castell de Montmell, hi ha un pas.

Situat dalt d'un cim de la serra de Montmell, és el mes enlairat de tot el Penedès, a una altura de 781 metres. La seva antiguitat va més enllà de l'any 974, any en què es troba documentat per primer cop. La seva senyoria va pertànyer sempre al bisbat de Barcelona, excepte durant els segles XI i XII, que va ser infeudat a la família Banyeres.
Es conserven algunes restes de la torre, de planta rectangular, i algunes dependències del recinte annex, de planta trapezoïdal, obra del segle X o XI. Hi ha restes d'una cambra amb volta, segurament d'època posterior.