ROSES-CADAQUÉS-CAP DE CREUS AMB BTT

Aquesta excursió, ressegueix tota la part sud-est de la Península del Cap de Creus, amb el seu punt d'inici al la vila de Roses, dins la comarca de l'Alt Empordà, tot seguit, continua per la costa durant la part inicial del recorregut, mitjançant petites carreteres locals, i pistes amb bastant bon estat, fins enllaça amb el poble de Cadaqués. Des d'aquí, es fa un petit recorregut d'anada i tornada, per pista enquitranada fins el punt emblemàtic de l'excursió, el Cap de Creus. La tornada a Roses, es fa deixant el litoral i seguint més per l'interior, tot superant la serra de Rodes. Tot el recorregut està inclòs dins l'espai protegit del Parc Natural del Cap de Creus, format a l'any 1984 i que compren la totalitat de la península del mateix nom i, la ja esmentada serra de Rodes. El recorregut té una llargada considerable d'uns 60,5 quilòmetres, i un desnivell de 1030 metres, prou alt, si tenim en compte que gran part del recorregut l'hem fet a prop del mar. El temps aproximat per fer tot el circuit és de 5 hores, sense compta les parades. Amb una mica de habilitat, es pot fer un 100 % sobre la BTT. L'època de l'any més apropiada per el recorregut, serà la primavera o l'estiu, deixant els mesos de més fred, sobre tot quan el vent de tramuntana apareix en aquestes comarques, el que podria convertí l'excursió en un autèntic calvari.

Després de passar las platges de les Canyelles Petites i les Canyelles Grosses, també dita de l'Almadrava, totes dues amb urbanitzacions i càmpings, seguirem per la dreta per una pista ampla i apta per cotxes, prenen alçada i deixant una mica més allunyat el litoral, sota nostra quedara la Punta Falconera. La pista te tendència allunyar-se del mar a mida que va pujant, per tornar apropar-se, al principi d'un lleuger descens, i per sobre mateix de la Cala Montjoi

Ara baixarem fins el fons de la cala, on trobem un grup de cases que formen el raval de Montjoi. Continuarem vorejant el mar, per tornar a pujar fins als vontants del Cap Norfeu. Des del punt mes alt de la pista, es pot arribar fins la punta del cap per corriols molt fressats, pro no gaire aptes per la bicicleta. Ara a la nostre dreta, ens queda el entrant que fa el mar a la Cala Jóncols

Arribarem fins el centre de la badia de Cadaqués, on podem fer una passejada pel port i gaudir d'un merescut descans. Al arribar a la vila, trobarem alguns rètols del camí de gran recorregut (GR-92)

Una vegada reprenem la marxa, tenim que cercar la carretera que surt del poble i segui les indicacions al Cap de Creus. En els primers quilometres d'aquest recorregut i trobem Portlligat, zona molt popular on es troba la casa de Salvador Dalí i Domènech. La carretera baixa un xic, fins passar entre la Cala Culip i la Cala Jugadora

Farem uns últims metres de pujada dreta, fins arribar al far del Cap de Creus, a 82 metres d'alçada

El Cap de Creus, ens obsequia amb una meravellosa vista del Mediterrani i de les illes de l'Encalladora i de la Massa d'Oros

Detall del Cap de Creus (any 1998)

Cim del Puig Alt, de 490 metres d'alçada, amb una sèrie d'instal·lacions eòliques que aprofiten l'electricitat mitjançant la força del vent. Si ens arribem fins aquestes instal·lacions, podrem gaudir d'una bonica vista del golf de Roses

De baixada tindrem una immillorable vista de Roses, una vila situada arran del Mediterrani amb una població d'uns 10.300 habitants. El poble va progressar al voltant del monestir de Santa Maria, on queden restes de l'antiga ciutadella construïda a l'any 1543, per odre d'en Carles I. Actualment té una vida marinera i pesquera de notable consideració

Tant de pujada com de baixada, podrem observar el cim del Pení, de 605 metres d'alçada punt més alt de la península del Cap de Creus