SIURANA.

Descripció de la ruta; Siurana, o Siurana de Prades és un dels pobles més bonics de Catalunya, situat al terme municipal de Cornudella de Montsant a la comarca catalana del Priorat. La població es troba a 737 metres d'altitud, sobre una cinglera de roca calcària, i amb unes bones vistes del pantà. És un terme molt accidentat, amb elevacions considerables i uns fons de vall molt profunds. La part més suau és la meridional, al voltant del riu Siurana.
Amb una població que no arriba a la cinquantena d'habitants és un dels pobles més visitats del país. Siurana és reconeguda internacionalment, pels nombrosos itineraris d'escalada esportiva que hi ha al voltant, alguns ells d'alta graduació. També es poden fer molts recorreguts a peu de qualsevol mena de dificultat. Nosaltres vàrem optar per fer un recorregut d'uns 7 quilòmetres, i uns 300 metres de desnivell, i després visitar el poble romànic medieval, on trobem les restes del castell de Siurana del segle IX, que diuen va ser l'últim reducte musulmà de Catalunya, i l'església romànica de Santa Maria de Siurana del segle XIII. Un altre punt interessant al costat del castell, és el Salt de la Reina Móra, lloc d’antigues llegendes, i unes vistes espectaculars.
Aproximació amb cotxe; anirem per la C-55 fins a Martorell on prendrem l'AP-7 fins a Reus, sortida 34 i seguim per la T-11 i N-240, per continuar per la C-242 a l'altura de les Borges del Camp. Passem Cornudella del Montsant, i deixem aquesta carretera per enllaçar amb la T-3225 fins a Siurana. En total des de la Catalunya Central i tenim 160 quilòmetres, i una mica més de 2 hores de cotxe.
No es pot accedir amb cotxe a l'interior del barri antic (només si ets resident o t'allotges allí) trobem 2 grans pàrquings a l'entrada on si tenim sort podrem aparcar. Els pàrquings són de pagament.
Iniciem l'excursió des de l'aparcament per un sender conegut com el Camí de la Trona (senyals de PR, grogues i blanques). Passem per sobre de la Roca del Franquet, tot anant caminant paral·lelament al riu Siurana, que es pot veure al fons de la vall.

Arribem per camí força planer a la Trona, un gran bloc de pedra en forma de visera suspès damunt del camí.
La Trona.
----------

Fem uns metres i comencem a baixar en direcció al riu pel Grau de la Trona, fins arribar a una pista ampla. A partir d'aquí hem d'anar fins al mas d'en Candi, o podem fer per la pista o amb una mica més d'aventura remuntant aquest tram pel riu. Passant el mas d'en Candi arribem al Molí de l'Esquirola on deixem el riu Siurana, i continuem per l'esquerra amb forta pujada paral·lels al Barranc de la Gritella. Arribats al Grau dels Massets el camí s'aplana, passem el mas de la Barba i continuem Fins a sortir al km. 6 de la carretera que porta al poble. Haurem de fer una mica més d'un quilòmetre de carretera per retornar a Siurana, i donar per acabada l'excursió.

Riu Siurana.
----------
Siurana.
La llegenda de la Reina Mora.
Una llegenda és una narració, oral o escrita, d'aparença més o menys històrica, amb una major o menor proporció d'elements imaginaris o mitològics.
La llegenda de la Reina Mora manca de fonament històric, encara que Siurana va ser, en efecte, seu d'un valiat (el valiat de Xibrana (Siurana) del llatí Severiana, subdivisió administrativa d'alguns països musulmans, que s'acostuma a traduir com província o governació.
Ocorre que en moltes de les poblacions encinglerades que els cristians van arrabassar als musulmans, es repeteix la llegenda de la Reina Mora o la donzella mora que es despenya, a peu o a cavall. La qual cosa, donada la sort que els reservaven els vencedors, és probable que es produís en més d'una ocasió.
Explica una llegenda recopilada per l'escriptor Joan Amades que Siurana era el domini de la reina Abd-el-Azia, de gran bellesa. Els cristians, liderats pel senyor de Tarragona Amat de Claramunt, incapaços de conquistar la població, es van servir de les estratagemes d'un traïdor jueu, que els va oferir l'entrada al castell. La reina veient-se derrotada, va pujar al seu cavall blanc i es va dirigir al precipici proper. Perseguida pels cristians i per evitar que el cavall per instint s'aturés davant l'abisme li va tapar els ulls, però l'animal, en adonar-se del perill, va voler parar i va clavar les potes a terra, de manera que va quedar l'empremta de la seva ferradura a la roca.
Carrer de Siurana.
Des del poble tenim unes bones vistes del pantà de Siurana.