VIA FERRADA URQUIZA-OLMO

Aquesta via ferrada és troba ubicada a la zona muntanyosa del Montsec, a les portes del Congost del Mont-Rebei. La Urquiza-Olmo, és una de les vies més veteranes de Catalunya, construïda a l'any 1999, porta el nom dels seus creadors; en Joaquim Olmo i Joan Urquiza. En Joaquim regenta una botiga de material esportiu a Barcelona; JOM esta en C/ Enamorats 39-41. El seu telefon es 93.231.16.72.

Mapa d'aproximació a la via ferrada. Des d'Àger, tindrem que anar fins al poblet de Corçà. Des d'aquí, per pista no gaire ampla anàrem fins l'aparcament de la Pertusa. Ara caminant, seguirem la pista planerament; abans de baixar en direcció al barranc de la Pardina, prendrem una cruïlla a la dreta (algun rètol), tot seguint un sender estret i sense gaire desnivell. Una vegada creuem un petit rierol, trobarem una primera cadena, que serveix per pujar un curt ressalt

Abans de prendre el desviament a la dreta (sender), tindrem unes bones vistes del embassament de Canelles, no gaire lluny de l'entrada del Congost del Mont-Rebei

Després de caminar una mica més de mitja hora, el barranc es va encaixonant entre altes parets. Ben aviat, trobarem les primeres instal·lacions de la ferrada. Aquesta via és divideix en varis trams; la Cascada Sílvia, la Feixa del Ciclista (cami equipat) i la Cascada Federica

Primer tram de la ferrada; la Cascada Sílvia

A partir d'aquí seguirem el barranc a certa alçada, fins arriba a la Feixa del Ciclista. El camí esta equipat amb algunes cordes, per superar els trams més relliscosos. Anàrem amb comte, per la possibilitat de caiguda de pedres

Després de caminar una mica, topem amb una segona paret vertical; la Cascada Federica, el tram més espectacular de la via. Una vegada superat el saltant, seguirem per la dreta, on retrobem les grapes de la via, que ens serviran per superar el tram més difícil; una xemeneia i un curt flanqueig per una placa inclinada. Tot seguit arribem al final de la via, on trobem el pot per signar

Detall del tram de la Cascada Federica

El retorn és fa en sentit invers, rapelant els trams més verticals. Des del final de la via baixarem un xic, fins el jaç del torrent. Seguirem en sentit descendent fins trobar una instal·lació de ràpel. Una altre alternativa, és continuar torrent amunt per anar a trobar el barranc de Sara, on una línia de 8 ràpels (d'entre 30 i 20 metres de llargada, cada un), ens portarien fins el fons del barranc de la Pardina, tot i així, aquest traçat no es l'original de la ferrada

Aquest primer ràpel d'uns 15 metres, és força vertical i amb un tram final volat

El primer ràpel ens retorna a la Cascada Federica, on farem el segon ràpel

Al fer el traçat en sentit invers, tindrem de cara unes excel·lents vistes del Montsec

El descens de la Cascada Silvia el farem pel mig del torrent, on trobarem les instal·lacions de ràpel

Una vegada finalitzat l'últim ràpel, retrobem el camí de tornada. Tot i que el temps entre anar, tornar i la ferrada serà d'unes dues hores i mitja, el tram de via (1 hora), ens haurà semblat poca cosa; una alternativa és fer la ferrada Olmo-Soler (La Pertusa), a pocs metres d'on hem deixat el cotxe; http://esgarrapacrestes.blogspot.com/2008/05/via-ferrada-de-la-pertusa-olmo-soler.html