PIC DEL SEGRE (2.843 metres).

Descripció de la ruta; El pic del Segre o Puigmal del Segre, és un cimall de 2.843 metres que es troba al serral que separa les comarques del Ripollès i la Cerdanya. L'excursió força interessant, passa per tres cims, Pic del Segre (2.843 metres), el Puigmal de Llo (2.801 metres) i el Puigmal Petit del Segre (2.810 metres). El recorregut, d'anada i tornada pel mateix camí té una distància d'uns 6 quilòmetres i uns 800 metres de desnivell. Tot i això, el track ens ofereix la possibilitat d'allargar la ruta i ferla circular, acabant la jornada ascendint al Puigmal d'Er (2.910 metres), punt més alt d'aquesta zona dels Pirineus. Llavors l'excursió s'allarga fins una mica més d'11 quilòmetres, i arriba als 1000 metres de desnivell. L'excursió sense neu, no presenta cap dificultat per les persones avesades a caminar per senders rocallosos, i amb una preparació física mitjana.
Aproximació amb cotxe; hem d'anar fins a Puigcerdà, i travessar l'antiga frontera amb França. Fem uns cinc quilòmetres de carretera, en direcció  al poble de Santa Llocaia. Haurem de cercar una entrada en direcció a l'estació d'esquí d'Er-Puigmal. Després d'uns onze quilòmetres de carretera, arribarem a l'aparcament de l'estació d'esquí (1.990 metres).

Des de l'aparcament el recorregut puja per dins de la vall, deixant a l'esquerra el riu d'Er i el Refugi de les Planes.

Passarem un parell de ponts sobre el riu, tot cercant senyals grocs i blancs.

===============

Vistes al coll de Llo, i Puigmal de Llo.
Trobem el naixement del riu Er, a continuació iniciarem una pujada feixuga per trams de tartera, i fent ziga-zagues arribarem a al coll de Llo (2.725 metres), entre els cims del Puigmal de Llo i Puigmal Petit del Segre.
Des del coll podem accedir al cim del Puigmal de LLo (2.801 metres).
Des del Puigmal de Llo retornem al coll, per continuar pujant fins al Puigmal Petit del Segre (2.810 metres), en realitat és un promontori rocallós de la carena que ve del Puigmal d'Er. Ara ens tocarà baixar uns metres fins al Coll d'Er (2.740 metres), des d'on comencem a remuntar fins al Pic del Segre.
El Pic del Segre (2.843 metres) és un cim ample i pedregós, amb un pal de ferro amb un forjat dedicat a Sant Bernat de Menthon. Des del cim tenim una bona perspectiva de les muntanyes dels voltants. Podem veure serralades com les del Moixeró o del Cadí, la Pica d'Estats, muntanyes d'Andorra i Cerdanya, fins al Carlit. A llevant les muntanyes per sobre el santuari de Núria, tancades pels Torreneules i el Balandrau.
===============
Al sud tenim el Puigmal d'Er, al qual podem arribar si decidim fer la ruta circular, una mica més llarga.