FERRADA DEL SANTO CRISTO (OLVENA-OSCA).

La via ferrada pren el nom del mirador del Santo Cristo situat al final de la via, i de la petita població d’Olvena (80 habitants), a escassos metres del mirador. Aquest itinerari que descrivim com a ferrada en realitat en te poc de ferrat, ja que la major part del recorregut no i trobarem esglaons, solament està equipat amb el cable de vida que ens ajudarà a progressar sobre la roca, en alguns moments caminant i d’altres fent curtes grimpades de poca dificultat, a la part final trobarem algun ressalt més vertical, i els únics esglaons de tota la via. La dificultat de la via es de nivell baix-mitja, les persones amb vertigen poden patir una mica més del comte, tot i que no trobarem passos compromesos. Es pot realitzar el recorregut circular, en un parell d’hores.

Aproximació amb cotxe; Des de la Catalunya Central prendrem l’autovia A2 direcció Igualada i Lleida, on canviarem a la A22, passant les poblacions de Binèfar i Montsó, fins arribar a la de Barbastre on deixarem l’autovia per continuar per la N-123. A l’esquerra podrem observar el riu Cinca, però a l’alçada de la cruïlla que accedeix al poble d’Olvena anirem resseguint el riu Éssera. No caldrà pujar al poble, seguirem per la carretera principal durant un quilòmetre fins a trobar el túnel d’Olvena, a la sortida haurem d’aparcar el cotxe al marge esquerre de la carretera, davant d’un rètol que indica el Puente de la Sierra, per sobre nostre ja podem intuir el traçat de la via ferrada (per fer l’aproximació i tenim uns 208 km, amb un temps de 2 hores i 15 minuts). L’aparcament no és gaire gran, i és difícil trobar més llocs al costat de la carretera, una alternativa és arribar al poble d’Olvena, baixar pel camí de tornada i fer la ferrada per retornar al poble, en aquest cas si volem veure el Puente de la Sierra, amb bones vistes del Congost d’Olvena, ens haurem de desviar uns metres.

Aproximació a la via; Des de l’aparcament al costat de la carretera i tenim menys de 10 minuts fins l’inici de la ferrada. Seguirem els rètols que indican el Puente de la Sierra a pocs metres de la carretera, creuarem el pont medieval i continuarem per la dreta fins a trobar a la nostra esquerra el primer tram de cable de vida.

Vistes del Congst d'Olvena (riu Éssera), des del Puente de la Sierra.

Puente de la Sierra.

Inici de la ferrada.

Els primers metres són tombats i fàcils.

La vegetació ens acompanyarà en la major part del recorregut.

Els primers metres del recorregut transcorren per dins d’una canal estreta, més o menys d’un metre d’amplada, on realitzarem la major part de desnivell de la via.

---------

----------

A l'esquerra ens queda la Cresta de la Cruz de Olvena, amb vies d'escalada clàssica.

Sortint de la primera canal ens desviarem a l’esquerra per entrar en una segona canal més petita, tot seguit fem alguns puja i baixa, fins a situar-nos a la part més aèria de la ferrada.

Un tram de cresta sense cap dificultat tècnica, però amb una sensació d'alçada prou evident.

----------

Un tram de flanqueig, ens apropa a la part final de la via.

En els últims metres de la via, i trobarem els trams més verticals.

A la part final passem per una petita bretxa, que ens fa canvia de vessant.

A escassos metres del final apareixent els primers esglaons, en un tram en diagonal i ascendent amb un lleuger desplom.

Vista d'Olvena des del mirador.

La via finalitza al Mirador del Santo Cristo d’Olvena amb bones vistes de la zona, per sota i a tocar tenim el poble, per l’altre costat del mirador les vistes del congost són espectaculars, al fons i tenim l’embassament del Grado i els Pirineus.

Per retornar al cotxe haurem de baixar fins a les primeres cases del poble, i pel costat de l’església buscar el traçat d’un GR.

Per un sender amb un descens força pronunciat, ens tornarem a situar per sobre el congost, passarem per l’inici de la ferrada, i tot seguit retrobem el pont (uns 30 minuts de baixada).

El Puente de la Sierra té un sol ull, en arc de mig punt, sobre estreps que arrenquen de la roca dels marges del riu. A la dreta després de passar el pont, hi ha un tram equipat amb cable que porten a un pont nepalí desmuntat, són les restes d'un antic projecte que no es va acabar de realizar.