SALDES-VALL DEL GRESOLET AMB BTT

Excursió amb sortida i arribada des del poblet de Saldes. Vorejarem la part frontal del massís del Pedraforca, per seguir per sota les parets de la cara nord. Després canviarem de vessant, per continuar per sota la serra del Cadí (Comabona), fins el coll de la Balma, on ens enfonsarem dins la vall del Gresolet, pel mig de frondoses fagedes. A les hores podrem visitar els santuaris del Gresolet i de Sant Sebastià del Sull, aquest últim en ruïnes. Excursió de 37 quilòmetres i un desnivell de 1250 metres. Podrem fer el recorregut amb un temps aproximat de 3 hores i 15 minuts, i amb un 100 % sobre la bicicleta. El traçat passa per pistes amples i pedregoses, bastant freqüentades per cotxes. El nivell físic no és del tot difícil, pro si que caldra està preparat, per superar les llargues pujades, molt continuades que trobarem a l’inici de l’excursió. Es pot fer l’excursió durant tot l'any, si no hi ha neu. El recorregut és apte per fer amb cotxe tot i que no sigui un tot terreny, en els dies de pluja en algun tram pot presentar dificultats.

Saldes és un petit poblet de vora tres cents habitant, situat dins la comarca del Berguedà, amb els agregats de Maçaners i de L’Espà. A una altitud de 1240 metres, conte amb una població gairebé disseminada, llevat del petit nucli que viu al redós de l’església de Sant Martí. La vida econòmica del poble gira entorn de la ramaderia i de les mines de carbó, que tingueren una gran importància durant la dècada dels anys cinquanta

El mirador del Gresolet esta format per un seguit de balconades comunicades entre elles les quals resten penjades sobre la vall del Gresolet, amb unes parets que es desplomen verticalment. Amplia panoràmica de la vall i de les serralades del Cadí, i d’Ensija, sota la mirada imponent del Pedraforca

Des del mirador seguirem per una pista rocallosa, que va prenen alçada tot i creuant varies de les canals que davallen del Pedraforca, i que continuen fins el fons de la vall. Primer passarem la canal del Rimbau i poc després la del Verdet

El camí ens conduirà a fer un canvi de carena per deixar enrere el Pedraforca, i situar-nos per sota la vessant sud de la serra del Cadí. La pista s'enfila suaument fins el coll de Les Bassotes, petits aiguamolls que fan servir els ramats per abeuratge

El Cadinell des del coll de Les Bassotes

Pujada fins el punt mes alt del trajecte, el coll de Torn, a 1980 metres d’alçada

A partir del coll ens esperen uns 13 quilòmetres de baixada. Seguirem per la mateixa pista, perden alçada molt ràpidament fins arribar al coll de la Balma, (monòlit de pedra). Magnificàs vistes de la cara nord del Pedraforca

Santuari del Gresolet. Ja ens consta que aquest santuari existia per allà a l'any 1258. Uns anys després al 1337, en Pere Galceran de Pinós, feu reconstruir la casa i l'església. Al segle XV s'hagué de refer novament a causa del terratrèmol que assola aquestes terres. S'anà modificant de manera que el 1709 constava d'una nau central i dues capelles laterals. La imatge de la Mare de Deu de Gresolet és una talla de fusta policromada del segle XIII, que fou traslladada a l'església parroquial de Saldes. El dia 8 de setembre es celebra un important aplec en aquestes contrades

Continuarem baixant fins arribar al torrent del Gresolet, anàrem seguin el curs d’aigua. A partir d’aquí la baixada se suavitza molt. Tot i que seguirem baixant, fins arribar al punt on el torrent s'ajunta amb la riera de Saldes

Monestir de Sant Sebastià del Sull, avui dia en ruïnes, antigament era un edifici de planta rodona amb absis semicircular. Datat al segle IX i X , encara que sofrí moltes reformes. En el lloc hi havia una comunitat monàstica masculina destinada a l'evangelització de la gent de la vall de Saldes. Després fou cedit al monestir de Sant Llorenç Prop Bagà, hi a mitjan segle XI ja no hi havien comunitaris. A mitjans del segle passat si construí una casa sobre el fonaments del monestir que resta habitada fins l'any 1910. Ja en el nostre segle durant la dècada dels anys 70, si feren vuit campanyes arqueològicas. Sota el paviment de lloses primitiu i al peu de l'altar si trobaren un seguit de cistes i varis esquelets. Al finalitza les excavacions, hom i troba un total de 115 sepultures, l'estudi de les quals resta encara inèdit

Molt a prop de la masia de Molers, tornem a veure de ple el Pedraforca, senyal de que estem arribant al final de l'excursió