FERRADA COLL DELS ISARDS (ANDORRA)

Aquesta ferrada esta dividida en dos recorreguts paral·lels, de dificultat molt semblant, tot i que en algunes guies es comenta que la de la dreta és una mica més difícil, si més no, les dues són vies d'iniciació de dificultat baixa. Aquest itinerari és el més curt de totes les ferrades que trobarem en Andorra, tot i que la seva aproximació no es curta, per la qual cosa esmentarem més temps en anar i tornar que en fer la via, degut aixo és també una de les ferrades andorranes menys freqüentades, ja que no justifica un desplaçament tant llarg en cotxe, per fer un itinerari tant curt. Les dos ferrades són tant semblants, que per fer un recorregut més interessant, es pot realitzar la de la dreta en sentit ascendent i la de l'esquerra de baixada.  Una recorregut que ens pot deixar satisfets, es combinar la ferrada, amb l'ascensió als pics d'Envalira, pic de les Abelletes i l'estany del mateix nom.

Aquestes ferrades són les que estan més allunyades del centre turístic d'Andorra, si ja venim de fer altres ferrades la forma més senzilla d'arribar-hi amb cotxe, es pujant el Port d'Envalira, ja de baixada tindrem que aparcar el cotxe en l'aparcament de la estació d'esquí del sector Costa Rodona, si no volem passar pel centre d'Andorra i podem accedir des de Puigcerdà, fins el Pas de la Casa, en aquest cas no ens caldrà arribar al Port d'Envalira.

Des de l'aparcament, passarem pel mig de les instal·lacions del telecadira de Costa Rodona, per una pista ampla que en realitat són les pistes d'esquí. La pista te una pujada suau de sortida, però en algun punt es converteix en forts pujadors, que ens faran guanyar desnivell molt ràpidament.

Anirem resseguin els tele cadires, fins un punt on tindrem que deixar la pista i continuar per un sender a l'esquerra, en alguns llocs i veurem fites que ens seran de bona ajuda, ja que el caminal es molt confús en el moment que passa per una zona de tarters.

__________

Visió dels dos itineraris.

Aquests itineraris foren construïts a l'any 2004, per l'empresa ATAC. Les guies ferrateras li donen a l'itinerari de la dreta una mica més de dificultat, en realitat també és uns metres més llargs, ja que a mitja via fa un curt flanqueig i en la seva part final i trobarem un lleuger desplom, sense gaire dificultat. Una vegada sortim de la via, tindrem sobre nostre el marcat coll dels Isards (20 minuts), que separa el pic de les Abelletes de la carena que forment el Pic Negre d'Envalira i el Pic d'Envalira.

Segona ferrada de baixada.
A la sortida de la via, solament ens tindrem que desplaçar uns metres a l'esquerra per trobar l'altre ferrada, si no la volem fer de baixada tindrem que baixar a buscar un collet secundari on i trobarem el camí principal que puja al coll dels Isards.

La imatge ens mostra que en l'època hivernal, l'accés a les vies ferrades pot ser molt complicat.