“5 VÈRTEX” AMB BTT

Un vèrtex geodèsic, és un senyal que indica una posició exacta i que forma part d'una xarxa de triangles, amb altres vèrtexs geodèsics. A Espanya, solen estar formats per un cilindre de 120 centímetres d'altura i 30 de diàmetre sustentat en una base cúbica de formigó, tot això pintat de blanc. Normalment estan en llocs alts i aclarits per a poder veure altres punts, és per això que sol haver-hi unes bones panoràmiques des d'ells.

Una vegada explicat breument el que és un vèrtex, comentarem la relació d'aquestes senyals amb el recorregut proposat.
Castellbell i el Vilar és un poble del Bages-Sud, situat entre el Parc Natural de Montserrat i el de la Serra de l'Obac. Entre aquestes dues gran serralades trobarem moltes elevacions d'inferior alçada, pro que a la vegada són immillorables miradors de la zona. A l'any 1995 un grup de bikers de Castellbell i el Vilar, assidus als recorreguts per aquestes contrades, s'adonaran que en una zona relativament poc extensa hi havien varis vèrtex geodèsics; d'aquí, surt l'idea de fer una volta circular per acabar enllaçant tots aquest punts. Així el dia 4 de desembre, en Miquel Mas, Ramon Rubira i Josep Antoni Pallàs, posaren fil a l'agulla per realitzar aquest recorregut, que al final va comptabilitzar una jornada de més de 7 hores, per fer uns 75 quilometres de traçat i superar un desnivell acumulat al voltant dels 2000 metres. La mitjana sempre va ser baixa, doncs és tractava de pujar a cada cim al menys una de les bicicletes; els camins per assolir aquests punts, no són sempre bons i es van tenir que fer molts trams a peu. Una vegada acabat el recorregut, l'anàlisi final va ser el d'un traçat dur, molts trams de sender en mal estat, trenca cames, sense punts d'aigua, pro amb unes vistes magnifiques, sobretot de la serra de Montserrat (aquest recorregut, mai més s'ha repetit).
El detallarem una mica per sobre, si algú esta interessat en repetir-lo, pot demanar més informació a joseppuig@hotmail.com.

Sortida de Castellbell i el Vilar fins l'Hostal de la Creu per sobre de Monistrol de Montserrat, pujada penosa al coll de la Portadora, d'aquí pujada a peu dreta i aèria (alguna grimpada), al cim de la Portadora (473 metres), aquest punt no és un vèrtex, pro val la pena de fer-lo per les seves vistes. Tornem al coll fins l'Era de les Bruixes, pujada dreta al Puig de l'Hospici, curta i fàcil ascensió (515 metres, primer vèrtex geodèsic), baixada a peu fins a coll de Bram. Retornem direcció a Castellbell, per dirigir-nos a prop del terme municipal de Rellinars, assolim el Turó de l'Escletxa, uns 150 metres a peu (448 metres, segon vèrtex geodèsic, segon punt més alt de Castellbell i el Vilar). Baixem a trobar la riera de Rellinars, a partir d'aquí tindrem que creuar diferents torrenteres que comportaran varies pujades i baixades no gaire llargues, que a la fi resultant molt trenca cames. Arribem a can Serra per pujar el Puigsoler, punt més alt del terme de Sant Vicenç de Castellet, uns 800 metres a peu i una curta grimpada (525 metres, tercer vèrtex geodèsic), tot seguit baixada directa al poble, un tram de carretera ens acosta al municipi de Castellgalí, on pujarem al seu punt més alt, El Talló (445 metres, quart vèrtex geodèsic). Ara més planerament i per camins en millors condicions, anem a trobar la carretera de Manresa a can Maçana, un cop a la cruïlla de Marganell es puja l'ultim vèrtex, el de Colldarboç (478 metres, cinquè vèrtex geodèsic, fàcil de assolir pro difícil de trobar). Ara solament cal retornar a Castellbell, uns 14 quilometres de carretera, per sort, de baixada.

Pujada a peu, bicicleta inclosa al cim de la Portadora

La Portadora (473 metres)

Vistes des de la Portadora

Puig de l'Hospici (515 metres)

Vistes des del Puig de l'Hospici

L'Escletxa (448 metres)

Vistes des del Turó de l'Escletxa

El Puigsoler (525 metres)